Renault i formula 1


FRÅN F1® TILL SERIETILLVERKNING: MEKANISKA MIRAKEL FÖR ALLA


Renault är aktiva inom motorsport eftersom tävlingarna är det perfekta laboratoriet för att ta fram nya tekniska lösningar och testa deras prestanda och tillförlitlighet.

De vinnande teknikerna från alla tävlingar där märket medverkar har använts i serietillverkade bilar och på så sätt kommit kunderna till nytta i form av prestanda, tillförlitlighet och effektivitet. 


Motorsport har alltid varit en del av Renaults DNA och ger en inblick i bilmärkets know-how och den passion som driver teamen. Eftersom motorsport genomsyras av positiva värderingar och en kamratlig stämning är det något som alla kunder och samarbetspartner kan vara stolta över och känna sig motiverade av.

 


 

I Formel 1 är det prestandan som premieras. För standardmotorer, skall denna prestanda vara förknippad med körglädje. Ingenjörerna bakom "standard" Renault - varav en del kommer från utvecklingsavdelningen för F1 - har således skapat motorer, som är "nedbantade" (downsized) och som optimerar energieffektiviteten. Utmaningen är att minska slagvolymen - detta är ”downsizing" - som i vissa fall kan eliminera en cylinder – samtidigt som motorns effekt och vridmoment (drivmoment) bibehålls eller ökas, tack vare ett övertryck med hjälp av en turbokompressor. De nya energisnåla motorerna har således vunnit nästan allt mellan 10 och 20 Nm jämfört med tidigare modeller, vid en körning, som beaktar förarens komfort, dynamik, acceleration, livlighet och reaktivitet.

Naturligtvis har andra teknologier - som lånats från F1:s utvecklingsarbete - också kommit till användning för standardmotorernas prestanda och goda egenskaper, som till exempel den kantiga arkitekturen av förbränningskamrarna. Ett sista exempel: för att motorerna skall reagera snabbare vid idealisk temperatur, har man speciellt kopierat cirkulationssystemet för kylvatten från F1; detta för att kontinuerligt uppnå högre hastighet och större effekt.

I Formel 1 är vikten fienden. Det gäller att bäst utnyttja minsta lilla droppe drivmedel, för att använda så lite bränsle som möjligt som därmed blir en lättare enmans bil, som går snabbare på banan. De nya Renault motorerna drar direkt nytta av denna kunskap från koncernens förare. Slaglängderna utvecklade i den senaste Energy-generationen gör det möjligt att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen, vilka kan nå upp till 25%, beroende på motor.

För att minska bränsleförbrukningen använder Renault lättare motorer (aluminium), nedbantade (en 1,2 L förbrukar mindre än en 1.6L) och nya material (grafit, diamantliknande kolföreningar, distributionskedjor av teflon® ...) som minskar friktionsmotståndet i motorns rörliga delar. Mindre friktion och lägre vikt betyder kort sagt mindre energiförlust och därmed mindre bränsleåtgång. Med mindre bränsle följer lägre CO2-utsläpp och mindre miljöpåverkan, en annat stark punkt hos Renault.

Utmaningen består egentligen av att minska bränsleförbrukningen, utan att skära ner på körglädjen och de känslor, som hör till - med de nya Energy-motorerna har konstruktörena skapat en motor som är både reaktiv OCH ekonomisk i drift.

Regelbundenhet, hållbarhet och tillförlitlighet finns i generna i Renaults F1 motorer. Utan dessa egenskaper, inga segrar och absolut inte heller en 11:e VM-titel för konstruktörer 2012!

Renault, från F1 teamen till "standard" teamen, ställer kravet på att stärka kvaliteten och hållbarheten på sina motorer ... om det är F1 eller standardmotorer på den allra högsta nivån. När ingenjörer från Formel 1 har varit ledande i utvecklingen av ny standard bensin- och dieselmotorer, så har man även delat designmetoder och numeriska beräkningsverktyg och motståndssimulering på motorerna. Kvalitetstesterna i slutet av produktionsledet är systematiska och gör det möjligt, att slutligen få fram motorer, som i längden är mer stabila och robusta.

 

ENERGY-MOTORER: EXPERTISEN FRÅN F1® TILL FÖRFOGANDE FÖR RENAULTS MEKANISKA TEAM


Energy-motorfamiljen bygger på Renaults tekniska expertis från F1®. Upptäck deras unika egenskaper, som aldrig tidigare har erbjudits med den här cylindervolymen.

ENERGY DCI 160 TWIN TURBO (Lanseras 2015)

Ny motor Energy dCi 160 Twin Turbo: Prestanda som en 2-litersmotor men med 25 % lägre förbrukning


Renault tar sig an utmaningen att ständigt bygga ännu effektivare motorer. Renaults många vinster inom F1 gör att man kan dra nytta av sina erfarenheter för att hela tiden förbättra energieffektiviteten i sina serietillverkade motorer och alltid ge kunderna mer njutning och körglädje. Familjens nytillskott satsar också på downsizing. Motorn Energy dCi 160 Twin Turbo är den första 1,6-liters dieselmotorn med dubbelturbo.


Med en cylindervolym på 1598 cm3 ger den en effekt på 160 hästkrafter och ett generöst vridmoment på 380 Nm som placerar den i nivå med 2-litersmotorer vad gäller prestanda. Det är ett viktigt genombrott för en 1,6-litersmotor som också har 25 % lägre förbrukning och CO2-utsläpp.


Högre prestanda tack vare dubbelturbo


Med ”Twin Turbo”-tekniken kan man kombinera bra vridmoment vid låga varvtal och högre effekt från en dieselmotor – med omedelbart ökad körglädje som resultat.

Systemet består av två turboaggregat som standard:

- Det första turboaggregatet med mycket låg tröghet levererar ett högt vridmoment från låga varvtal för snabb reaktionsförmåga i start- och accelerationsfaserna. Du får en smidig och pigg motor med tillgång till 90 % av det maximala vridmomentet från 1 500 varv/min,. Upplev en reaktionssnabb körning, ordentliga accelerationer från låga varvtal och vassa fartökningar.

- Det andra turbokoaggregatet tar över stafettpinnen vid högre varvtal och möjliggör en högre effekt (100 hk/liter cylindervolym) utan att tappa andan för en konstant, regelbunden och linjär acceleration.


Motorn körs hela tiden på sina optimala nivåer vilket har omedelbara fördelar för förbrukningen och CO2-utsläppen.


En högteknologisk motor med teknik från F1-expertisen 

Tillgången till sofistikerade turboaggregat är inte den enda kopplingen mellan 1.6 Renault Energy F1 och 1.6 Renault Energy dCi. Motorblocket i Energy dCi 160 Twin Turbo bygger på vissa tekniker som har sina rötter i Renaults F1-expertis, framförallt vad gäller kylning och minskad friktion:

- ett system med genomgående vattencirkulation för en snabb och effektiv kylning av förbränningsrummet.

segment med U-Flex-form (U-formade): den mycket mjuka U-formen gör det möjligt för segmentet att forma sig efter cylindern (formen ändras pga. temperatur och cylindertryck) för att skapa en bättre kompromiss mellan effektivitet och friktion.

- en yta med superfinish minskar också friktionen.

Motorn 1.6 Energy dCi 160 Twin Turbo använder ett insprutningssystem på 1 800 bar för dubbelturbon. Den uppfyller villkoren i avgasreningsnormen Euro 6b med en Nox Trap (kväveoxidfälla) och ett system för regenerering av partikelfiltret.


Eftersom den är så effektiv passar den även i större bilar. Motorn kommer att användas i Renault-bilar i de större storleksklasserna.

ENERGY TCE 115

Familjen Energy TCe är ett nytt steg i Renaults bensinstrategi och målet är att den ska utgöra 85 % av bensinmotorerna på den europeiska marknaden 2015. Motorn Energy TCe 115 är på 1,2 liter, föredömligt ren och med överraskande höga prestanda.

Bästa förhållande mellan effekt/utsläpp  

 

Du hittar motorn i Mégane/Scénic-familjen sedan  2012 och den ersätter stegvis motorn 1.6 16v 110 hk (typ K4M). I förhållande till den senare ger den bättre prestanda trots en cylindervolym som är ca 25 % lägre:
 

- en fyrcylindrig turbomotor på 1,2 liter (1 198 cm3) med direktinsprutning,
- en effekt på 115 hk (+ 5 hk),
- ett maximalt vridmoment på 190 Nm (+ 40 Nm) från 2 000 varv/min till 4 000 varv/min,
- en bränsleförbrukning som sänks med rejäla 25 %, dvs. mer än 1,5 l/100 km i förhållande till motorn som den ersätter (1.6 16v)* och en räckvidd som ligger nära en dieselmotors,
- en mycket lägre driftkostnad tack vare låg förbrukning och CO2-skattelättnader, för att inte tala om kamkedjan.
- den nya generationens downsizing: ett motorblock helt i aluminium, en överraskande effekt på 100 hk/liter för en 1,2-liters bensinmotor – och allt detta i en modulär familj. 


Kraftfull och effektiv: fokuserad teknisk expertis 

Det här är Renaults första turbobensinmotor med direktinsprutning och Energy TCe 115 visar sig vara extremt smidig. Tack vare vridmomentet på 190 Nm – värdigt en 2-litersmotor – som är tillgängligt från 1750 varv/min ger Energy TCe 115 samma effekt och accelerationer som en 1,6-litersmotor.

Dessa prestanda är möjliga tack vare nya tekniska lösningar, där vissa är hämtade från F1:

 
- En ”fyrkantig” motorstruktur: motortypen är hämtad från Formel 1 och minskar utrymmesbehovet för högre prestanda.

- Mindre friktion: minskar energiförlusterna som uppstår pga. motordelarnas rörelser. Motorn förbrukar mindre bränsle i förhållande till den energimängd som tas ut, får längre livslängd och blir tåligare tack vare:


1. Oljepump med variabel cylindervolym
och elektronisk styrning: oljetrycket justeras efter motorns behov och enligt användningsvillkoren. Fördel för kunden: lägre förbrukning och CO2-utsläpp, högre prestanda.

2. Kamkedja med låg friktion: den optimerade kedjan har en hydraulisk spännare som håller kedjan spänd hela tiden för att minimera friktionen.

3. Kolvringar i grafit.

4. DLC-beläggning (Diamond Like Carbon) på vevstakarna. Ytbehandlingsmetoden har använts inom F1 i många år och har mekaniska egenskaper som möjliggör en betydande minskning av friktion och en förbättring av motorns energikapacitet för bättre prestanda och förbrukning.

- Direktinsprutning av bensin: Insprutningen sker direkt i förbränningsrummet, vilket optimerar prestanda och styrprinciperna enligt motoranvändningen. Förbränningen förbättras vilket också gynnar bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen.

- Variabel ventilinställning med dubbel kamaxelförskjutning (Variable Valve Timing). Tillsammans med turbo via ett inbyggt turbogrenrör gör inställningen det möjligt att nå det maximala vridmomentet redan från låga varvtal och inom ett brett varvtalsområde.

- Systemet Stop & Start med supersnabb start: systemet registrerar kolvarnas exakta position och gör det möjligt att spruta in bränsle i den bästa cylindern, enligt samma princip som när man tar ett första tramptag på en cykel (pedalen i högsta läget). Starten sker omedelbart. Den energi som krävs för flera starter tas till vara under fartminskningsfaser/bromsning.

 

Expertisen från Renault Sport F1 till nytta för Energy-motorn 

Renault ville använda den tekniska expertisen från Renault Sport F1 i arbetet med Energy-motorerna. Därför bad ledningen för avdelningen för mekanisk ingenjörsvetenskap det begåvade F1-teamet att ta hand om utformningen av de nya motorerna. I Philippe Coblences kölvatten och motorn Energy dCi 130 (typ R9M) var det Jean-Philippe Mercier som fick ta över stafettpinnen och arbeta med Energy TCe 115.
 

Jean-Philippe Mercier, ansvarig för mekanisk ingenjörsvetenskap för motorfamiljen Energy TCe 115:
 

"På 80-talet var vi föregångare inom downsizing i F1. Redan då kunde man få ut 850 hk från 1 500 cm3 ur vår V6 turbo. Den erfarenheten gav oss viktig kunskap om motorer som är oväntat kraftfulla i förhållande till sin cylindervolym. Jag har använt min erfarenhet för att ta fram den specifika kraft som krävs för Energy TCe 115. Vi har landat på 100 hk/l, och det är första gången för en 1,2-litersmotor. Och Renault har inte sagt sista ordet än."


* Förbrukning och utsläpp enligt tillämpliga regler.

ENERGY TCe 90

Motorn Energy TCe 90 är den första trecylindriga turbobensinmotorn som Renault har tagit fram. Den erbjuder marknadens bästa förhållande mellan körglädje och utsläpp samt att driftkostnaden har sänkts rejält. Motorn lanserades 2012 med Nya Renault Clio och återfinns idag även i Renault Captur.

Renaults första trecylindriga motor 

Som Renaults första trecylindriga motor är Energy TCe 90 en turbobensinmotor  på 899 cm3 med en helt ny design.

Tack vare ett turbogrenrör med mycket lågt tröghet (marknadens lägsta) och en variabel ventillyftare på insugssidan (VVT) kan Energy TCe 90 erbjuda marknadens bästa förhållande mellan körglädje och låga utsläpp.

Med 90 hästkrafter vid 5 000 varv/min och vridmoment på 135 Nm inom ett brett varvtalsområde ger den samma körglädje som en sugmotor på 1,4 liter. Att vridmomentet kan utnyttjas till 90 % från 1 650 varv/min ger bra acceleration vid låga varvtal utan att motorn behöver pressas. Det gör körningen mjuk och man behöver inte växla så ofta vid stadskörning.

Luftcirkulationen i cylindrarna är marknadens snabbaste (så kallad ”tumble”). På så sätt blir förbränningen i princip omedelbar och man kan utnyttja hela potentialen med en ”downsizad” trecylindrig motor:

- ”downsizingen” minskar en motors cylindervolym för att på så sätt sänka förbrukningen, samtidigt som motorns prestanda behålls tack vare turbon. Man räknar med att förbrukningen sänks 5 %,

- borttagningen av en cylinder minskar friktionen med 20 % jämfört med fyra cylindrar, vilket gör att förbrukningen sänks med 4 %,

- den trecylindriga pulsen, tillsammans med en längre avgasfas, är två gånger kraftfullare än på en motsvarande fyrcylindrig motor. Tack vare den naturliga överladdningen pressas inte turbon och kapaciteten blir högre, vilket ger en direkt positiv effekt på förbrukningen.


En turbobensinmotor som leder arbetet för renare motorer ... 

För att optimera förbrukningen har ingenjörerna utnyttjat hela potentialen i den här trecylindriga strukturen genom att motorn Energy TCe 90 körs med ett perfekt luft-/bränsleförhållande även vid full belastning (2 000 till 4 000 varv/min) för en begränsad förbrukning.

Detta ger till en början en 25-procentig minskning av förbrukningen och CO2-utsläppen (vid blandad körning enl. NEDC) jämfört med den motor som ersätts (TCe 100).

Driftkostnaden sänks ordentligt, vilket också ger föraren den största fördelen: -20 % till -50 % beroende på nationella skatteregler. Med motorn Energy TCe 90 har föraren lägre bränslekostnader och betalar lägre CO2-skatt (beroende på land): -1 l/100 km -30 g CO2/ km * jämfört med den motor som ersätts. I vissa länder sänks även den skatt som är kopplad till cylindervolymen (Tyskland, Portugal, Rumänien etc.).

*: Förbrukning och utsläpp enligt tillämpliga regler. 
 

...vilket gör att den kräver att få tillhöra Energy-familjen 

Energy TCe 90 är den åttonde motorn i Energy-familjen och har tagits fram på mindre än sexton månader. Precis som de andra motorerna i serien drar Energy TCe 90 nytta av spetsteknik och expertis från Formel 1.

Efter Philippe Coblences arbete med motorn Energy dCi 130 var det dags för en annan man från Viry-Châtillon (där F1-motorerna tillverkas), Jean-Philippe Mercier, att leda arbetet med att ta fram de nya Energy TCe-motorerna med tre och fyra cylindrar. Energy TCe 90 drar nytta av expertisen inom tre huvudområden:

- kunskapen om ”fyrkantiga” strukturer

- minskningen av friktionen: tack vare material med låg friktionsgrad som används inom F1, t.ex. DLC-beläggningen (Diamond Like Carbon) på vevstakarna , grafiten på kolvringarna och en PVD-teknik (Physical Vapor Deposition) på segmenten,

- den fantastiska driftsäkerheten: Energy TCe har en effekt på 100 hk/liter vilket aldrig tidigare har uppmätts för den här cylindervolymen.

Precis som de andra motorerna i Energy-serien är den trecylindriga ett koncentrat av teknologier och har:

- Stop&Start, tillsammans med ett system för energiåtervinning vid inbromsning

- ”fort-tumble”, en optimering av motorns interna aerodynamik i förbränningsrummet för en stabil och snabb förbränning

- värmehantering som möjliggör en tidsbesparing på i genomsnitt 15 % och gör att temperaturen höjs snabbare och motorn når sitt optimala funktionsområde på kortare tid

- en oljepump med variabel cylindervolym och Teflon®-beläggning på kamkedjan ger lägre friktion

- slutligen ger den rika ljudbilden även en amatör känslan av att köra en sexcylindrig motor.

ENERGY dCI 130

Motorn Energy dCi 130 är ett koncentrat av teknik som bygger på Renaults erfarenheter inom F1. Det är den kraftfullaste dieseldrivna 1,6-litersmotorn i sin kategori. Motorn återfinns i Mégane och Scénic-modellprogrammet och ger rekordlåg förbrukning och CO2-utsläpp. 

Samma höga prestanda  

Den här nya motorn har utvecklats inom ramen för alliansen och har jämförbara prestanda med dess föregångare, motorn 1,9 dCi 130. Med en cylindervolym på 1,6 liter utvecklar den en effekt på 96 kW (130 hk) och ett generöst vridmoment (320 Nm). 

Motorn är en helt ny skapelse som utgör ett nytt steg i Renaults downsizing-strategi för förbränningsmotorerna. Downsizingen har skapats genom att man minskar kolvarnas slaglängd och ändrar storleken på vevstaken. Volymen som trycks undan i cylindern har minskats med 16 % vilket gör att man kan minska den mängd bränsle som förbrukas i varje cykel. Man lyckas ändå behålla samma höga prestanda tack vare bättre turbo.

Energy dCi 130 förenar körglädje med renhet genom att vara den kraftfullaste motorn i sin kategori samtidigt som den ger en förbrukning (4,4 l/100 km) och CO22-utsläpp  (115 g/km) på rekordnivå i Scénic och Grand Scénic*. 

Från F1 till serietillverkning: mekaniska mirakel för alla 

Överföringen av kunnandet från Renault Sport F1 till serietillverkade bilar har letts av Philippe Coblence, chef för konstruktionsavdelningen R9M (Energy dCi 130), som har arbetat med samma uppgifter hos Viry-Châtillon för F1-motorerna.

Det finns tre särskilt intressanta gemensamma nämnare mellan F1-tekniken och Renaults nya motor Energy dCi 130: 

En ”fyrkantig” motor: en motor kallas för ”fyrkantig” när kolvens slaglängd kan jämföras med cylinderdiametern. Den här strukturen, som är vanlig inom F1, ger plats för ventiler med stora diametrar i cylinderhuvudet, vilket underlättar påfyllningen (luftinsuget) och därmed höjer motorns prestanda.


En genomgående vattencirkulation: den genomgående cirkulationen, som används inom F1, maximerar kylningens effektivitet och minskar förlusterna. Då kan man använda en mindre vattenpump som också slukar mindre energi.

Arbetet med att minska invändig friktion: integreringen av teknik från UFLEX-oljeskrapringen. Som Philippe Coblence säger, "det är samma princip som i en rakhyvel med tre blad. Anpassningen efter konturen sker helt naturligt, utan att det krävs högt tryck på cylinderväggen. Detta ger en hög effektivitet samtidigt som det minskar friktionen".

Fokuserad teknisk expertis  

Med över 30 patent har motorn Energy dCi 130 en teknisk nivå som aldrig tidigare har skådats på den här utrustningsnivån. Det möjliggör en mycket kraftig sänkning av CO2-utsläppen (-20 %) och bränsleförbrukningen (-30 g/km)* :

EGR (Exhaust Gas Recirculation) med lågt tryck: Renault är den första stora tillverkaren som introducerar den här tekniken på en europeiska marknaden. Det handlar om att öka recirkulationen av avgaserna samtidigt som man kontrollerar temperaturen och insugningstrycket. Utsläppen av kväveoxider minskas effektivare än med EGR med högt tryck och motorn behåller sina höga prestanda. Förbränningen är bättre och CO2-utsläppen är lägre. 

Stop & Start-teknik: motorn stängs av och startas automatiskt när bilen står stilla.  

Teknologi med variabel ”swirl”: swirl”, virvelbindning i insugskanalerna som uppstår under insugningen och förstärks under kompressionen, före förbränningen. Luft-/bränsleblandningen optimeras under insprutningen, vilket förbättrar förbrukningen (sänker CO2) och avgasutsläppen (sänker halten av kväveoxider, eller partiklar). 

Den variabla oljepumpen: med den kan oljeflödet justeras efter motorns behov och på så sätt kan man begränsa den energi som pumpen förbrukar.  

Thermo-management: med det här systemet ökar kylvätsketemperaturen i motorn snabbare så att friktionen minskar (oljans viskositet). 

Multi-insprutningssystemet: användningen av den senaste generationens insprutare med sju hål som kan generera många mycket korta insprutningar (upp till sex insprutningar per cykel) gör de möjligt att detaljstyra förbränningen så att det gynnar förbrukningen, avgasutsläppen och ljudnivån. Med det här systemet kan man optimera regenereringen av partikelfiltret. 

ESM (Energy Smart Management): det är en energiåtervinning vid fartminskning eller inbromsning som underlättar för motorn genom att avlasta generatorn när kapaciteten är låg. 

* Förbrukning och utsläpp enligt tillämpliga regler.

ENERGY dCI 110

1.5 dCi-motoren, der er motorprogrammets "hjerte", findes i en ud af tre Renault-biler, fra Twingo til Laguna.  Der blev produceret næsten en million enheder i 2010.  Motoren Energy dCi 110 er en ny forvandlet version af 1.5 dCi og vil først blive udbudt til Mégane/Scénic-serierne og dernæst mere bredt i koncernens øvrige modeller.

Förvandlingen av 1.5 dCi  

 

Motorn Energy dCi 110 är ett riktigt koncentrat av teknik. Utvecklingen från 1.5 dCi rör bland annat turbon, insprutningsmunstyckena med individuell vinkel (ANI, Angle de Nappe d'Injection Individualisé), en minskning av friktionen och en repris av "teknikpaketet" från motorn Energy dCi 130.

Med den nyskapande turbostrukturen kan man minska tryckfallen. Insugningsluftens rutt har förenklats, vilket också förbättrar turbons kapacitet för bättre bränsleförbrukning. Svarstiden vid låga varvtal har också förbättrats tack vare att turbinens dimensioner har ändrats.

Bränslespridningen förbättrar förbränningens effektivitet (-15 % icke brända partiklar) vilket direkt påverkar förbrukningen och CO2-utsläppen positivt*. ANI-tekniken kompenserar för dysornas naturliga förskjutning från centrum i förhållande till motorns åtta ventiler (asymmetri mellan insugningsventiler och avgasventiler). Spridningen utförs med piezoelektriska insprutare med sju hål.  

Minskad friktion begränsar energiförlusterna som uppstår pga. motorns rörelser. Motorn förbrukar mindre bränsle för att avge den energimängd som behövs och får längre livslängd och blir tåligare:

En motor som hittar sin plats i Energy-familjen  

Energy dCi 110 använder "paketet" från motorn Energy dCi 130, dvs. tre huvudtekniker: 

- Systemet Stop & Start med energiåtervinning vid inbromsning (ESM): Tekniken bakom Stop & Start innebär att motorn stängs av automatiskt så snart bilen står stilla. Systemet sparar in mer än en liter bränsle per 100 km vid stadskörning. När föraren trampar ner kopplingspedalen startas motorn omedelbart. För att motorn ska hålla för de många starter som behövs har startmotorn förstärkts (startmotor och startmotorkrans), liksom insprutningssystemet (högtryckspump och insprutare). Hela motorbasen har anpassats för 410 000 startcykler (på 30 000 mil), dvs. nästan 7 gånger fler än en standardmotor behöver klara.

ESM (Energy Smart Management) 
är ett system som gör det möjligt att återvinna den rörelseenergi som fordonet producerar vid fartminskning/inbromsning via generatorn och lagra den i batteriet. Elförbrukarna (värme, belysning, radio etc.) försörjs direkt från batteriet, vilket avlastar generatorn. Energin återanvänds framförallt för att säkerställa bilens starter.

Recirkulation av avgaser (EGR): I likhet med Energy dCi 130 använder Energy dCi 110 EFGR-teknik med lågt tryck. Tekniken går ut på att man samlar in mer avgaser nedströms, när de har passerat genom turbinen och partikelfiltret. Avgaserna kyls då ner i kylare med lågt tryck och förs sedan till turbon där de blandas med inloppsluft. Med hjälp av den här tekniken ökas turbotrycket. De kyls därefter ner med luften i turbokylaren och medverkar en andra gång vid förbränningen. Det här kallas för en ”kall” slinga och används för att minska utsläppen av kväveoxid på ett effektivare sätt än med traditionell EGR med högt tryck genom att man bibehåller mer av motorns kapacitet och har en bättre förbränning.

EGR-tekniken med lågt tryck kräver en motorstruktur som minimerar avståndet mellan enheten katalysator-partikelfilter och luftinsuget. Man kallar detta för ett efterbehandlingssystem med turbo. Denna närhet gör att katalysatorerna och partikelfiltren kan användas vid högre temperaturer, vilket gör dem effektivare.

- Självreglerande och termostatstyrd oljepump: pumpens cylindervolym justeras för att ge exakt rätt oljetryck vid rätt tidpunkt och begränsar på så sätt energiförbrukningen. En givare för oljetemperatur justerar funktionen i realtid och minskar på så sätt friktionen som uppstår pga. viskositet. Det har en omedelbar positiv inverkan på bränsleförbrukningen. 

Med ren och skär omtanke om miljön  

Motorn Energy dCi 110 ger en lägre förbrukning och minskade utsläpp av CO2* tack vare ett vridmoment på 260 Nm, en ökning med 20 Nm, tillgängligt från 1 750 varv/min. Motorns effekt förblir densamma med 110 hk vid 4 000 varv/min.

I Nya Mégane når motorn en förbrukning på bara 0,35 l / mil och 90 g CO2/km. 

Tack vare strukturen med katalysator och partikelfilter tillsammans med EGR-tekniken med lågt tryck uppfyller motorn lätt kraven i standard Euro 6. I samma anda har kompressionstalet höjts till 15,6: 1 (kontra 15,2: 1).

* Förbrukning och utsläpp enligt tillämpliga regler.


RENAULT SPORT

 

Med sin sportserie erbjuder Renault Sport dig det bästa av Renaults teknik, anpassat för användning i vardagen.