När du nu valt en kvalitetsprodukt från Renault så tycker vi att det är viktigt att du även får en kvalitetsupplevelse av din Renault-återförsäljare. Vi har därför lanserat dessa sju kundlöften.

1 - Vi svarar på din internet- eller mailförfrågan inom 24 timmar.

Vi besvarar din mailförfrågan inom 24 timmar (helgfri mån-fre). På renault.se, via länken ”Hitta återförsäljare”, finns kontaktuppgifter till samtliga auktoriserade Renault-återförsäljare i landet. Där kan du skicka ett meddelande till din lokala Renault-återförsäljare för att få svar på dina frågor.
 
Om du har andra frågeställningar kan du kontakta Renaults kundservice på 0771-345 666 eller kundservice.sverige@renault.com 
Om vi mot förmodan skulle behöva mer tid för att besvara din fråga, så får du besked om detta.

2 - Vi erbjuder dig att provköra en bil ur den modellserie du har valt, direkt eller senast inom 2 arbetsdagar

Vi är glada att du är intresserad av att provköra våra bilar, och vi har naturligtvis ett brett urval av bilar som vi med glädje ger dig möjlighet att provköra. Vi lovar att vi kan erbjuda dig provkörning av en bil från den modellserie du önskar - omedelbart eller senast inom två arbetsdagar - förutsatt att det är en modell som marknadsförs av Renault Sverige. 

Ifall du önskar provköra en specialmodell (t.ex. Megane RS) kan väntetiden bli längre.

3 - Vi håller dig fortlöpande uppdaterad om status på din bilbeställning från order till leverans

Vi kommer fortlöpande att informera dig om leveransen av din nya bil. Ca en månad innan det förväntade leveranstillfället kommer du att bli kontaktad för att avtala datum och tidpunkt för leveransen. Du kommer samtidigt att få information om hur mycket tid vi behöver i samband med leveransen, så att vi gemensamt i lugn och ro kan gå igenom köpet samt utrustningen av den nya bilen.

4 - Vi återlämnar din bil från service på överenskommen tid enligt överenskommet pris

På våra verkstäder ser vi det som en självklarhet att alltid hålla er informerad gällande er bils besök hos oss. Om det skulle uppdagas behov av extra arbete, som påverkar när ni kan hämta bilen, eller som ändrar priset som vi angivit till er för den utförda åtgärden, kommer vi att ta kontakt med er. Tänk på att redan vid inlämningen av bilen ge oss på verkstaden ett telefonnummer, där vi kan nå er under tiden för verkstadsbesöket.

5 - Vi står för kostnaden om någon ej överenskommen åtgärd utförts på din bil

Det är viktigt för oss att du alltid är informerad om vilket arbete som skall utföras på din bil samt vad priset för detta arbete är. Om vi mot förmodan skulle ha utfört ett arbete på din bil som vi inte kommit överens om på förhand, så skall du inte behöva betala något för detta. Det är därför viktigt att vi kan komma i kontakt med dig under tiden som bilen är på verkstaden, ifall vi upptäcker eventuellt ytterligare åtgärder som bör göras på din bil. Detta för att du inte skall behöva komma tillbaka med bilen fler gånger än nödvändigt.
 
Undantag för detta är om vi sökt dig och inte lyckats få tag på dig angående ytterligare åtgärder så som allvarliga trafiksäkerhetsfel. Samma gäller om det innebär stora kostnadsbesparingar för dig som kund att utföra tilläggsarbetet i samband med det beställda arbetet.

6 - Vi erbjuder alla personbilar ett års fri vägassistans när du utför din Renault Original fullservice hos oss.

Som tack för att du gör Renault Original fullservice på en auktoriserad Renaultverkstad får din bil förlängd vägassistans i ytterligare ett år. Alla Renault-bilar har den kostnadsfria tjänsten Renault Assistance under bilens garantiperiod. Denna tjänst kan därefter förlängas med ett år i taget genom att man utför Renault Original fullservice hos en auktoriserad Renault-verkstad. Denna förlängda assistans som kallas Renault Assistance Long Life (RALL) kan gälla ända tills din Renault fyller 10 år (120 månader). 

RALL gäller för din bil i 12 månader räknat från servicetillfället. Varje gång du gör en ny Renault Original fullservice på en Renault-auktoriserad anläggning, förlängs din assistans med ytterligare 12 månader.

7 - Vi ger prisgaranti på service mot uppvisande av offert från en icke auktoriserad verkstad på en identisk åtgärd.

Vi vill göra upp med myten om att det skulle vara dyrare att få sin service utförd på en Renault-auktoriserad verkstad i jämförelse med en icke auktoriserad verkstad. Därför erbjuder vi dig nu prisgaranti på våra serviceåtgärder. Det betyder att om du skulle finna ett bättre pris på en service hos en icke auktoriserad verkstad, så matchar vi på Renault-verkstaden det priset.
 
Villkor för prisgarantin:
• Gäller mot uppvisande av offert på en service (med specifikation på innehållet) från en fristående verkstad på en identisk åtgärd.

• Offerten skall vara baserad på: Renault Originaldelar, olja och övriga vätskor av samma volym och kvalitet som på Renaultverkstaden samt arbete utfört i enlighet med Renaults metoder

• Gäller den fristående verkstadens ordinarie priser (ej rabatterade priser,  avtalspriser, kampanjpriser eller liknande).

• Den fristående verkstaden ska finnas inom 5 mils radie från den Auktoriserade Renaultverkstaden.

• Offerten får vara högst tre veckor gammal och ska uppvisas innan arbetet påbörjas.

När du utför din Renault Original Service hos din auktoriserade Renaultverkstad, får du dessutom alltid arbetet utfört av Renault-utbildade mekaniker, som har alla de specialverktyg som krävs för felsökning och montering av delar på din bil.